Friday, December 28, 2012

Semua dah ada,cuma manusia yang perlu merungkai,kan?

assalamualaikum .

hai hidayah kembali lagi . marilah ajak kawan-kawan,pakcik,makcik,mak,ayah,adik,kakak,abang, makcik cleaner, CEO mana-mana company,cikgu-cikgu sekalian, ustaz,blogger atau sesiapa sahaja untuk membaca post kali ini yeay!

macam lah femes sangat hidayah ni lol =_="

dan aku bukan nak bercerita perkara fiksyen,tapi nak share something, yang ahh sumpah AWESOME ! awesome lah ni tolong percaya :D :D

EMBRYOLOGY IN AL-QURAN 

Biasalah hari jumaat dekat sini ada gap dari pukul 10 sampai pukul 2. 10.30 pagi ada USMAT. apa itu? Usrah Jumaat .memandangkan usmat bukanlah wajib dan tak ambil kedatangan,ada jugak lah hari yang aku ponteng. wahh jujur sejujurnya hidayah ini :)

tapi usmat hari ni mmg gua rasa rugi kalau tak datang dow. aku suka suka suka sangat kali 150 juta! walaupun aku masuk lambat 10 minit sebab pergi melantak dulu dekat foodcourt .heh . eh terima kasih kepada saudara Affan Aufa yang memberi pengisian.

aku bukan nak bercerita.cuma nak share ayat Al-Quran, tentang kejadian janin di dalam rahim .moga bermanfaat :)

 As-Sajadah, ayat 9 

Kemudian Dia menyempurnakannya dan meniupkan roh (ciptaan)-Nya ke dalam (tubuh)nya dan dia menjadikan pendengaran,penglihatan dan hati bagimu, (tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur. 

 Al-Hijr, ayat 26

Dan sungguh,Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk. 

(ada terbaca ke terdengar entah,ada seorang saintis yang mengkaji kulit manusia, dan dia bandingkan kulit manusia dengan komposisi tanah, ada persamaan. dan beliau masuk Islam. taktahu nama,bolehlah google sendiri )

 Al-Hijr , ayat 28-29

28. dan (Ingatlah),ketika Tuhan mu berfirman kepada para malaikat, " Sungguh, Aku menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk. 

29. Maka apabila aku telah menyempurnakan (kejadian)nya, dan Aku telah meniupkan roh ciptaan-Ku ke dalamnya,maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud. 

 Al-Mukminum , ayat 12-15

12. Dan sungguh,Kami telah menciptakan manusia dari saripati (berasal) dari tanah. 

13. Kemudian Kami menjadikannya air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). 

14. Kemudian, air mani itu Kami jadikan sesuatu yang melekat,lalu sesuatu yang melekat itu Kami jadikan segumpal daging,dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang,lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami menjadikannya makhluk yang (berbentuk) lain. Mahasuci Allah, Pencipta yang paling baik. 

15. Kemudian setelah itu, sungguh kamu pasti mati . 

Inilah dia, sedikit petikan ayat Al-Quran yang menceritakan tentang penciptaan manusia. Al-Quran dah lama dah turun,zaman yg belum ada teknologi.tapi macam mana boleh cerita kajian yang saintis baru jumpa,kan?

takpe, aku tak payah cakap, korang semua tahu :D :D :D

Semua dah ada terkandung dalam Al-Quran ,cuma Allah memberi masa untuk kita manusia ini merungkainya (bak kata Affan Aufa tadi )

Jadi kesimpulannya, beginilah.

Sains itu tunduk pada Al-Quran :)



No comments:

Post a Comment